دکسیر

..:: دکسیر٬ وبلاگی متفاوت ::..


عصبانيت نشان مي‌دهد كه بدن شما براي مبارزه آماده است. اين واكنش معمولا با عنوان‌ « مبارزه يا قرار» طبقه‌بندي مي‌شود.وقتي شما عصباني مي‌شويد، آدرنالين و هورمونهاي ديگري در جريان خون‌ آزاد مي‌شود در اين شرايط فشار خون، نبض و سرعت تنفس همگي افزايش پيدا مي‌كنند. 
بسياري افراد به اشتباه معتقدند كه عصبانيت هميشه احساس ناخوشايندي است و اظهار مي‌كنند كه خشم همواره واكنش نامناسبي است.
در واقع عصبانيت واكنش طبيعي در برابر رويدادها و اتفاقات هر روزه است. اين احساس واكنش صحيح در برابر هر موقعيتي است كه تهديد واقعي به نظر مي‌رسد. عصبانيت را مي‌توان طوري هدايت كرد كه نيروي محرك مثبتي در پشت كارهاي ما باشد. خشم مي‌تواند واكنش مناسبي و يا علامت موضوع مهمتري باشد كه اين امر به تعداد دفعات و شدت عصبانيت بستگي دارد. 
خصومت و ستيزه‌جويي نيز به معني آماده بودن درتمام لحظات براي جنگيدن است. افراد ستيزه‌جو اغلب به عنوان افرادي لجباز، كم تحمل، تندخو و زودرنج و هميشه داراي اظهارنظر شناخته مي‌شوند اين افراد غالبا در درگيري و ستيزه هستند و يا شفاها بيان مي‌كنند كه احساس مي‌كنند مي‌خواهند كسي يا چيزي را بزنند. ستيزه‌جويي شما را از ساير مردم به انزوا مي‌كشاند. 
عصبانيت و ستيزه‌جويي دايمي باعث بالا رفتن فشار خون و افزايش خطر ابتلا به افسردگي، حملات قلبي، سكته مغزي و ساير بيماري‌ها مي‌شود اغلب نوجواناني كه اظهار مي‌كنند درصد بالايي از عصبانيت و ستيزه‌جويي دارند، از شدت بالاي اضطراب، استرس، غمگيني و خستگي نيز رنج مي‌برند اين نوجوانان خيلي بيشتر از نوجواناني كه خشمگين و عصباني نمي‌شوند به مصرف نوشيدني‌هاي الكلي، مواد مخدر و كشيدن سيگار روي مي‌آورند و بيشتر نيز با اختلالات تغذيه‌اي مواجه هستند. 
لازم به ذكر است كه عصبانيت و مجادله بخش‌هاي طبيعي از روابط سالم هستند اما عصبانيتي كه منجر به تهديدات، خشونت‌ها و پرخاشگري‌هايي مانند زدن و آسيب رساندن شود، طبيعي و سالم نيست. سوء استفاده‌هاي جسمي، شفاهي و يا جنسي بخش پذيرفته شده درهيچ نوع رابطه‌اي نيست. خشونت رفتاري اكتسابي است از اين رو كمك كردن به كودكان در اين راستا كه ياد بگيرند خشونت روش سالم و صحيحي براي حل اختلافات نيست، اهميت خاصي دارد. زندگي كردن در محيطي خشونت‌آميز فرصت‌هاي رشد مشكلات رفتاري در فرزند شما را مانند افسردگي، اضطراب، استرس و بازده نامطلوب تحصيلي افزايش مي‌دهد. 
به علاوه تماشاي تلويزيون و انجام بازي‌هاي ويدئويي خطر قرار گرفتن كودكان را در معرض خشونت افزايش مي‌دهد. آمارها نشان مي‌دهد كه تا سن 18 سالگي به طور متوسط هر كودك شاهد تماشاي بيش از 200 هزار صحنه اقدام به خشونت تنها از طريق تلويزيون است. رسانه‌ها اغلب تصاوير استفاده از خشونت را به عنوان يك ابزار توجيه شده براي حل اختلاف به تصوير مي‌كشند از اين‌رو كودكان به راحتي تحت تاثير صحنه‌هاي تلويزيون و بازي‌هاي ويدئويي قرار مي‌گيرند. بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه خشونت و پرخاشگري بيش از بيماري‌هاي عفوني، سرطان و يا حتي نواقص مادرزادي باعث بروز جراحات و حتي مرگ و مير در بين كودكان، نوجوانان و جوانان مي‌شود. 
خشونت‌هاي مربوط به استفاده از اسلحه عامل مهم مرگ و مير در بين كودكان و نوجوانان آمريكايي است به طوري كه تقريبا 3500 نوجوان هر ساله در اين كشور به اين طريق كشته مي‌شوند و 150 هزار نوجوان ديگر نيز به جرم اين قبيل تخلفات دستگير مي‌شوند. براي جلوگيري از بروز عصبانيت و پرخاشگري مي‌توان اقدامات زير را انجام داد. 
از روش‌هاي غير ستيزه‌جويانه براي حل مشكلات استفاده كنيد بحث كردن براي اين منظور مناسب و حتي روش سالمي است اما به شرط آنكه به خشونت كشيده نشود 
به فرزندان خود بياموزيد كه عصبانيت راه حل نيست. 
به كودكان خود عشق و توجه دايمي نشان دهيد. 
جلسات بحث بدون گلاويز شدن و كتك زدن فراهم كنيد. 
از قوانين جسمي مانند كتك زدن و يا هر گونه تنبيه جسمي بپرهيزيد. اگر براي كنترل فرزندانتان به كمك احتياج داريد، در زمينه آموزش مهارت‌هاي والديني تلاش كنيد. 
استفاده از تلويزيون، تماشاي فيلم و بازي‌هاي ويدئويي را براي فرزندتان محدود كنيد. به علاوه براي صحبت كردن و يا محدود كردن تماشاي موضوعات خشونت بار به همراه فرزندانتان تلويزيون تماشا كنيد. 
سعي كنيد شيوه زندگي سالمي داشته باشيد. 
حداقل 3 نوبت در هفته در نوعي از فعاليت‌هاي ورزشي شركت كنيد. 
انجام تمرينات بدني منظم يكي از بهترين شيوه‌ها براي آزاد كردن تمام انواع استرس‌ها از جمله عصبانيت است راه رفتن سريع روش مناسبي براي آغاز كردن است. 
رژيم غذايي مناسبي داشته باشيد. به خاطر داشته باشيد كه مقادير زيادي آب بنوشيد. 
الگوي خواب سالمي داشته باشيد سعي كنيد كه هر شب مدت زمان تقريبا يكساني بخوابيد. 
از مصرف الكل، مواد مخدر و يا داروهاي مخدر مانند كوكائين و متامفتامين بپرهيزيد. الكل و مواد مخدر احساس خشم و ستيزه‌جويي را در شما تشديد كرده و كنترل آن را مشكل‌تر مي‌كند. 
از يك تكنيك آرام شدن مانند يوگا و مديتيشن استفاده كنيد. 
احساسات خود را قبل از عصباني شدن در نظر بگيريد. 
نسبت به احساسات خود با يك دوست صحبت كنيد. 
احساسات خود را با به تصوير كشيدن آنها بيان كنيد. 
درباره ارتباطات خود با ديگران فكر كنيد. 
از گذراندن وقت خود با كساني كه مستعد عصباني كردن شما هستند و يا انرژي منفي به زندگي شما اضافه مي‌كنند، خودداري كنيد.

۱٤ فروردین ۱۳۸٥ | ٤:۱۸ ‎ق.ظ | ِِDexxir | نظرات () |